Marta Mrzygłód – miejsce nr  3  na liście konfederacji w okręgu  15

Program wyborczy – Bochnia 2024

Szanowni Państwo,

Bochnia potrzebuje powiewu świeżości, nowej energii, przedsiębiorczego burmistrza, który będzie swoją pracę traktował jak służbę, a swoje biuro będzie miał przede wszystkim w terenie. Obiecać można wszystko, potem gorzej z realizacją. Zacznijmy myśleć o Bochni językiem potrzeb i korzyści. Nie wyważajmy już otwartych drzwi, czerpmy dobre praktyki samorządowe z sąsiednich miast, takich jak np. Niepołomice, Wieliczka czy Kraków.

Opisując zarządzanie miastem w kontekście języka korzyści, warto odpowiedzieć sobie na pytanie: jakie korzyści mają mieszkańcy i turyści z realizacji rewitalizacji bocheńskiego rynku (niemal 28 milionów złotych)?

Warto zaznaczyć, że miasto porusza się w swoim zaplanowanym rytmie. Na rok 2024 jest już przygotowanych ponad pięćdziesiąt inwestycji, które NOWY BURMISTRZ przejmie do realizacji.

Z rozmów z mieszkańcami, przedsiębiorcami oraz z własnych obserwacji jako wieloletniej mieszkanki tego miasta, za priorytetowe dla jego wielokierunkowego rozwoju uważam następujące kwestie:

1. PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO MIASTA W 100%.

Dążenie do tego jest bardzo istotne dla zachowania estetyki architektonicznej miasta, utrzymania ładu i harmonii w duchu kultury salinarnej, jak i tworzenia terenów pod działalność gospodarczą tak, by wygospodarowana baza pod lokalny biznes rozwijała miasto. Miejskie plany zagospodarowania przestrzennego powinny chronić aglomerację przed chaotyczną, nieestetyczną zabudową. Miasto nie może być postrzegane jako takie, które się „betonuje”.

2. KOMUNIKACJA, BEZPIECZEŃSTWO DROGOWE i INWESTYCJE.
  • Usprawnienie ruchu w mieście poprzez zwiększenie częstotliwości jazdy komunikacji miejskiej minimum co 20 minut. Jeśli chcemy zmniejszyć ruch samochodowy w centrum miasta i zwolnić miejsca parkingowe, potrzebna jest intensywna komunikacja miejska z każdego rejonu Bochni. Jeśli autobusy będą jeździć co 20 minut, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że większość mieszkańców zostawi samochody i będą przemieszczać się komunikacją miejską po Bochni. Ale to może się wydarzyć tylko w sytuacji mądrego rozplanowania komunikacji miejskiej, z dostępnym w dedykowanej aplikacji harmonogramem przyjazdów i odjazdów miejskich środków transportu. Mieszkańcy przesiądą się do komunikacji miejskiej wtedy, jeśli stanie się ona atrakcyjną alternatywą dla własnego auta. Musimy postawić na rozwój zintegrowanej komunikacji zbiorowej.
  • Koncepcja MINI ROND bardzo dobrze się sprawdza w celu eliminacji korków, udrażniania miasta i nie generuje dużych kosztów inwestycyjnych. Bardzo obiecującą jest propozycja realizacji MINI ROND np. przy zbiegu ulic: Kościuszki-Floris, Hutniczej-Wygody.
  • Przyspieszenie realizacji ostatniego etapu łącznika z autostrady do obwodnicy Bochni i tym samym zmniejszenie ruchu ciężkiego (TIR) na ul. Brzeskiej.
  • Podjęcie działań w celu wykonania zjazdu z obwodnicy Bochni do ulicy Brzeźnickiej.
  • Aktywne przejścia drogowe zwiększą widoczność dla kierowców i bezpieczeństwo dla pieszych. Bardzo dobrym rozwiązaniem są przejścia dla pieszych bezpośrednio podświetlane na drodze, reagujące na czujnik ruchu, kiedy wejdzie na nie pieszy.
  • Przystosowanie miejskich jednostek dla osób z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI (m.in. windy, podjazdy). Likwidacja barier architektonicznych. Miasto musi być wygodne i dostępne dla każdego.
  • Powrót do inwestycji „Drogi nad Rabą” celem odciążenia drogi wojewódzkiej nr 965.
3. PARKINGI KLUCZOWYM WARUNKIEM ROZWOJU MIASTA.
  • Dwa kluczowe miejsca, która są warte zagospodarowania to Plac Okulickiego oraz tzw. Ruski Rynek. W pierwszej kolejności parkingi powinny być zrealizowane w centrum miasta, aby rynek tętnił życiem, a apartamenty na wynajem czy np. Hotel Sutoris miały możliwość zapewnienia swoim gościom/turystom zaparkowanie samochodów.
  • Wprowadzenie do debaty publicznej tematu PARKINGÓW SATELICKICH.
4. RYNEK MIEJSCEM TĘTNIĄCYM ŻYCIEM.
  • Rynek jako wizytówka miasta powinien tętnić życiem. Niech to będzie miejsce pełne atrakcji, wymiany barterowej, wielu wydarzeń jak np. rynek zdrowej żywności, rynek staroci. Takie inicjatywy jak potańcówki, lodowisko, szachy/warcaby, stoiska z lokalnymi produktami, kino letnie i wiele innych powinny mieć miejsce na bocheńskim rynku. Należy również Rynek zazielenić we współpracy z architektami zieleni.
  • Przebudowa fontanny na rynku, która w obecnym kształcie nie niesie za sobą żadnych walorów estetycznych czy artystycznych, a jak żalą się mieszkańcy – najczęściej pełni funkcję higieniczno-sanitarną dla osób spędzających przy niej wolny czas. Fontanna powinna być jednym z miejsc, przy którym zatrzymają się nie tylko mieszkańcy, ale i turyści ze względu m.in. na swoje zalety architektoniczne (bogactwo kultury salinarnej Bochni), zdrowotne czy klimatyczne.
5. BOCHNIA - ZDROWE MIASTO.
  • Na pierwszym miejscu PROFILAKTYKA i EDUKACJA na temat zdrowego stylu życia. Musimy edukować dzieci od najmłodszych lat, że zdrowie publiczne dotyczy nas wszystkich i to my łożymy z naszych podatków na ochronę zdrowia. Musimy uczyć dobrych nawyków i świadomości, że przeciwdziałanie i wczesne wykrywanie chorób jest tańsze i efektywniejsze, aniżeli ich leczenie. Miasto powinno przeznaczyć więcej funduszy na programy profilaktyki zdrowotnej, skierowane głównie do dzieci i młodzieży. Programy profilaktyki powinny obejmować m.in. dostęp do dentystów, fizjoterapeutów oraz badań wcześnie wykrywających choroby.
  • Bezpieczeństwo żywnościowe – Bochnia miastem zdrowej żywności w koncepcji „od pola do stołu”. Tutaj proponuję: targi zdrowej żywności na rynku bocheńskim, współpracę miasta z lokalnymi rolnikami m.in. w celu edukacji najmłodszych (przedszkola, szkoły podstawowe): jak się zdrowo odżywiać.
  • Podjęcie działań w celu aktywacji uzdrowiskowych zabiegów leczniczych m.in. na bazie soli, które będą dostępne na terenie miasta.
  • Budowa Miejskiego Ośrodka REHABILITACJI MEDYCZNEJ. Bochnia, nie posiada specjalistycznego, kompleksowego ośrodka rehabilitacji. Wszystkie osoby mające problem z wszelkiego rodzaju niepełnosprawnościami powinny mieć dostęp do pomocy w tym zakresie.
  • Tworzenie w Bochni Ogrodów Sensorycznych. Czy zamiast kolejnej fontanny ulokowanej na plantach salinarnych, nie powinien w tym miejscu powstać „leczniczy” ogród sensoryczny? Parki kieszonkowe oraz zieleń, powinna stanowić przeciwwagę do „betonowania miast” i robienia z nich wysp ciepła.
  • Interaktywna kawiarnia dla seniorów oraz wprowadzenie w instytucjach miejskich, takich jak np. domy kultury, ochronka, biblioteka, programów międzypokoleniowych. Różne grupy wiekowe mogą sobie nawzajem wiele zaoferować: młodsi mieszkańcy mogą uczyć starszych umiejętności komputerowych, a ci np. mogą pomagać przy odrabianiu lekcji.
6. PROMOCJA I ROZWÓJ MIASTA Z WYKORZYSTANIEM LOKALNYCH SKARBÓW.
  • Intensywna i partnerska współpraca z Kopalnią Soli, która jest marką międzynarodową. Wspólna PROMOCJA MIASTA I KOPALNI. Przynajmniej raz w miesiącu spotkanie: „Kawa u Burmistrza” przedstawicieli wydziału promocji urzędu miasta, reklamy i marketingu Kopalni Soli oraz przedstawicieli bocheńskich stowarzyszeń, fundacji i innych instytucji, w celu wspólnego wypracowywania promocji miasta i kopalni. Bochnia nie powinna być w zakresie turystyki miastem jednodniowym, powinna być promowana jako miejsce minimum weekendowe, do którego chętnie się wraca. Dlatego do tych działań potrzebujemy rozwoju bazy apartamentowo-hotelowej. Miasto musi dążyć do reaktywacji turystyki, by nie upadał lokalny biznes. Wspólne działania MIASTA i KOPALNI SOLI, powinny mieć na celu pobudzenie ruchu turystycznego i przełożenie go na wielowymiarowy rozwój miasta.
  • Ciekawym pomysłem jest budowa nowoczesnej technologicznie Szkoły Podstawowej nr 2 w nowej lokalizacji np. Osiedle Proszowskie, a w jej miejsce na Plantach Salinarnych zaaranżowanie bazy noclegowej w postaci apartamentów. Skorzystają na tym dzieci, mając nowoczesną szkołę, a planty salinarne zachowają estetyczny klimat turystyczny: baza noclegowa, tężnia, galeria miejska wraz z restauracją.
  • Przeniesienie Centrum Informacji Turystycznej z Plant Salinarnych do centrum miasta (do rozważenia kooperacja z Kopalnią Soli). W miejscu obecnego Centrum Informacji Turystycznej stworzenie MIEJSKIEJ GALERII. Bochnia ma ogromne bogactwo lokalnych artystów z wielu dziedzin, należy to podkreślać i promować na skalę ogólnopolską oraz międzynarodową.
  • Promocja bocheńskich, lokalnych marek we współpracy z przedsiębiorcami. Mamy sól bocheńską, wspaniałe produkty mleczarskie, kawę bocheńską, miody, kozie sery, wyroby mięsne i wiele innych lokalnych skarbów z branży spożywczej oraz usługowej – należy jest reklamować jako marki bocheńskie.
7. PRZEDSIĘBIORCZA BOCHNIA.
  • Ulgi czynszowe na czas remontów dróg. Remonty, które trwają miesiącami, a czasem wręcz latami, są uciążliwe dla lokalnego biznesu – sklepów i lokali usługowych, do których klienci nie są w stanie dotrzeć. Przedsiębiorcy odczuwają wtedy drastyczny spadek przychodów. W takich sytuacjach dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie ulgi czynszowej na czas remontu, w przypadku działalności prowadzonych w miejskich lokalach.
  • Na stronie internetowej Urzędu Miasta, powinny znajdować się niezbędne informacje o warunkach funkcjonowania działalności gospodarczej, dedykowane linki do druków/dokumentów do pobrania, poradnik jak założyć działalność gospodarczą, wyszczególnione miejsca w Bochni, gdzie można załatwić sprawy związane z działalnością gospodarczą. Powinna być również informacja o lokalach miejskich do wynajęcia.
8. PARTNERSKI DIALOG URZĘDU MIEJSKIEGO Z MIESZKAŃCAMI.
  • Mieszkańcy mają prawo wiedzieć i decydować. W moim odczuciu „Miasto” rzadko pyta o zdanie mieszkańców. Najczęściej robi się to poprzez konsultacje społeczne, zwykle tylko dlatego, że w konkretnej sprawie wymaga tego prawo. Należy to zmienić, Urząd Miasta powinien częściej przeprowadzać referenda lokalne dotyczące ważnych dla miasta kwestii. Musi to być sprawna kooperacja mieszkańców i urzędników. Referendum powinno być poprzedzone rzetelną kampanią informacyjną. Najpierw referenda, następnie decyzje. Mieszkańcy nie powinni być stawiani przed tzw. faktem dokonanym. Brak współpracy i dojrzałego dialogu często generuje nietrafione inwestycje oraz niepotrzebne straty finansowe.

9. BOCHEŃSCY URZĘDNICY – KADRA Z NAJWYŻSZEJ PÓŁKI! SYSTEM EFEKTYWNYCH SZKOLEŃ.
  • Bocheński Urząd Miasta powinien stwarzać możliwości rozwoju dla swoich pracowników. To nie jest prosta i bezstresowa praca, zwłaszcza kiedy codzienność społeczna, prawno-podatkowa, gospodarcza nieustannie się zmienia. Urzędnicy są na pierwszej linii i dlatego muszą być na te wszystkie zmiany systematycznie przygotowywani. Powinni otrzymywać wsparcie w postaci wielodyscyplinarnych szkoleń, kursów, warsztatów. Lepiej wyszkolona kadra urzędnicza to wydajniejsze działanie urzędów i efektywniejsze obsługiwanie mieszkańców.
  • Budynek Urzędu Miasta wymaga odświeżenia elewacji zewnętrznej. To miejsce nie tylko dla mieszkańców, ale również gości polskich i zagranicznych. Tak jak dbamy o swój własny dom, tak budynek urzędu powinien spełniać swoją funkcje reprezentacyjną oraz estetyczną.
10. KULTURA W BOCHNI – POTRZEBA MIEJSKIEGO TEATRU.
  • Mieszkańcy w wielu rozmowach wskazują, że Bochnia potrzebuje miejskiego teatru. Dlaczego, aby kulturalnie spędzić czas, musimy jeździć do teatru do Krakowa? Sprawa ta powinna być wprowadzona do publicznej debaty. Być może uda się ponownie podjąć temat zagospodarowania na ten cel Oratorium Św. Kingi, które w duchu partnerskiej współpracy, mogłoby częściej służyć swoimi pomieszczeniami mieszkańcom i turystom. Jeśli nie, warto pomyśleć wspólnie z mieszkańcami o innej lokalizacji takiego przedsięwzięcia.

Dokumenty istotne dla Miasta Bochnia

Raport o stanie MIASTA BOCHNIA za 2022 rok.
Pobierz
Strategia rozwoju MIASTA BOCHNIA na lata 2022-2030.
Pobierz
Logo Stowarzyszenie Bochenskie
Tradycja w sercu,
nowoczesność w działaniu
Dziękuję Wszystkim, którzy mi zaufali
Kampania NA BURMISTRZA MIASTA BOCHNIA 
917 głosów | 7,89%
Dowiedz się więcej
Mm Main Foto Opti.png